Генератори за постоянен и за променлив ток
Бързото развитие на електротехниката допринесе за масовото използване на генераторите за променлив ток, в съчетание с изправителен блок, в електо уредбата на двигателя. Генераторите за променлив ток или т. нар. алтернатори представляват трифазни синхронни генератори с електромагнитно задействане. Те са по – прости по отношение на конструкцията, тежат по – малко, по- надеждни са по отношение на експлоатацията, в сравнение с генераторите за постоянен ток. Масово съвременните автомобилни притежават алтернатори.
Що е алтернатор?
Това е автомобилна част, която възпроизвежда електрически ток, чрез преобразуване на механичната енергия в електрическа. Основната функция на алтернатора е да произвежда постоянна енергия при наличиеито на различни обороти на двигателя. При запалване на двигателя, алтернатора е тази част, която зарежда акумулатора и електрическата система на автомобила. Основните му части са : статор, ремъчна шайба, корпус, лагери, заден капак, ротор, диоден блок, четкодържател, регулатор, клеми.
Музикалната система, функционирането на фарове, мигачи, плафони, всичко това е възможно единствено заради алтернатора. Той е един вид гаранция, че акумулатора ще Ви служи дълго време безпроблемно. Действието на алтернатора е на принципа на магнитното поле. Неговата медна серпентина се увива около магнитен материал, изграждайки бобината. Бобината се върти, произвеждайки електрически ток, докато двигателят работи. Когато се развали алтернатора, акумулаторът ще започне да генерира тока, който е нужен за двигателя и останалите части, които го ползват – светлини, музика и др.
Възможни повреди
В случай на повреда на таблото ще светне предупредителната лампа за акумулатора. В противен случай, няма как да се разбере, че алтернаторът е развален. Често повредите в алтернатора са причинени от неговата намотка. Необходимо е тя да не бъде нито много стегната, нито много свободна, за да работи перфектно. Има вероятност тя да се скъса при по-голяма скорост – свидетелство за това е странния шум под капака.
Главните неизправности и проблеми на различните елементи на алтернаторите са аналогични на тези на генераторите.