Във времето, в което живеем, рядко може да се види човек с чисто нов лек автомобил. Повечето хора се принуждават да взимат стари коли, измежду които за щастие, се намират модели, на които употребата не им личи. Двигатели, брони, стартери, гуми – всичко е в изправност и чака новия си притежател.
Дали ще вземете за себе или ще подарите кола на старо няма значение, ако преди да я подкарате не й направите обстойна проверка, за да сте сигурни в нея. Въпреки че возилото минава преглед, има хора, които нарочно ще ви заблудят или ще скрият за определена повреда. По тази причина, след като приберете новата си стара кола, я прегледайте сами. За целта е необходимо да следвате няколко прости стъпки за усвояването на лесните техники, с които бързо ще се сближите с превозното средство.
Първото нещо, което трябва да направите, когато влезете в новата си кола, е да проверите километража. На повечето места, работниците, които продават коли втора употреба го превъртат, за да вдигнат цената на возилото. Дали километрите отговарят на реалните обиколки на колата ще познаете по степента на изтъркване на педалите.
Факт, който често бива скрит е свързан с това, дали автомобилът е катастрофирал или се е блъскал, а след това – възстановен. Как да проверите? Ако погледнете возилото на слънце, под ъгъл, ще забележите, ако ламарините някога са били огъвани. Колкото и права да изглежда, слънчевия лъч винаги показва изкривяванията.
За да проверите уплътненията, просто закарайте колата на автомивка. После, сами ще откриете дали и откъде влиза вода.
Обикновено, щом общата част на автомобилите се провери, идва ред и на техническата – стартери, кормилни системи, спирачки, двигател и т.н.
Една от най-скъпите части на автомобила е ходовата част. Ремонтът и ще ви се стори доста солен, затова от време на време отделяйте няколко минути, за да я проверявате. Добра идея е, да изпробвате возилото на тестер за амортисьори. Те, от своя страна, може да се проверят, като просто натиснете колата над всяка гума. Ако пружинира и подскочи бързо - всичко е наред. Налице е повреда, когато скача прекалено много.
Кормилната система е следващият важен елемент. Най-напред я прегледайте за течове от хидравлика. Трябва да има максимално малък луфт.
Спирачки се проверяват само, докато автомобилът се движи. В случай, че усетите, че колата се тресе, не спира веднага или го прави на зиг-заг, значи има проблем.
Стигнахме и до прегледа на двигателния отсек, след който следва този на останалите елементи, отговорни за задвижването на колите – стартери, акумулатори и други.
Скоростната кутия се тества, чрез пробна обиколка. Сигнал за неизправност има тогава, когато предавките влизат на степени, превключват се лесно и т.н.
Задължително при купуването на автомобил на старо е да смените по-евтините неща, като спирачна течност, ремъци, антифриз, масло.
Важно за гумите е да не са по-стари от пет години, а това може да проврите, поглеждайки върху тях. Там е записана датата на производството им. Такава дата има и върху акумулаторът, чиято дейност също е от огромно значение на фунцкионирането на един автомобил. Тя не бива да е по-стара от четири години.